Wat kan ik betekenen als coach in het onderwijs?
Het onderwijs in Nederland is en blijft volop in beweging. In 2004 is de Wet Beroepen in het Onderwijs van kracht gegaan, Wet BIO. Uitgangspunt in deze wet is dat schoolleiders, leraren en onderwijsondersteunend personeel zich blijven ontwikkelen. Op 1 augustus 2006 is de lumpsumwet van kracht gegaan. Scholen krijgen meer ruimte om zelf te werken aan kwaliteit, vernieuwing en hun eigen professionaliteit. Tegelijkertijd werken we in het onderwijs aan verdere implementatie van het Integraal Personeelsbeleid, het IPB. Passend onderwijs staat voor maatwerk in het onderwijs. Voor elk kind en voor iedere jongere onderwijs dat aansluit bij zijn of haar mogelijkheden en talenten. Scholen worden meer gezien als lerende organisaties. Een werkplek waar mensen kunnen leren en zichzelf kunnen ontwikkelen. Om succes in het onderwijs te kunnen behalen is het van belang dat er aandacht is voor de mogelijkheden en kwaliteiten van de werknemers.
Mijn coachwerk richt zich op de leerbehoefte en de ontwikkeling van mensen die in het onderwijs werken. Hierbij kun je denken aan persoonlijke groei en ook aan belemmeringen in het functioneren. Ik kan samen met jou en je school kijken naar de ondersteuningsbehoeften van leerkrachten en andere medewerkers.
Vanuit mijn taak in het onderwijs ben ik gespecialiseerd in begeleiding van mensen:
- met stressklachten, overspannenheid en burn-out
- met langdurig- of een verhoogd ziekteverzuim
- met arbeidsgerelateerde problematiek
- die in hun werk dreigen vast te lopen
- die hun kwaliteiten beter en effectiever willen gebruiken
- die meer positiviteit en energie uit hun werk willen halen
- aan een persoonlijk doel willen werken
- die beginnend of ervaren leerkracht zijn
- tijdens intervisiegroepen
Vragen waarin medewerkers van de school gecoacht kunnen worden:
- wat betekent het onderwijs nu voor jou?
- zie je voor jezelf ruimte voor verandering, verdieping?
- ben je je bewust van je kwaliteiten?
- hoe ervaar je het lesgeven? Verantwoording, voorbereidingen, gesprekken met
ouders, vergaderingen. - hoe blijf je zelf leren, welke leerdoelen helpen jou om jezelf scherp te houden?
- wat zijn je kwaliteiten, vaardigheden en competenties?
- hoe ga je om met de onderwijsvernieuwingen?
- hoe kan een coach jou ondersteunen bij het uitvoeren van je taak of je vraag?
En voor leidinggevenden of intern begeleiders:
- hoe ga je om met lastige beslissingen?
- hoe kom je tot een goede afweging die zowel de school als je collega’s recht doet?
- hoe geef je het goede voorbeeld en wat helpt om de juiste snaar te raken?
- hoe krijg je mensen in beweging?
- hoe blijf je naast je collega’s staan en hoe kun je hen ondersteunen en stimuleren in het
zelfsturend vermogen? - hoe ga je om met lastige vragen van ouders?
- hoe houd je jezelf scherp en in beweging?
- hoe ga je om met weerstand bij collega’s?
- hoe neem je voldoende verantwoordelijkheid op je en laat je tegelijkertijd voldoende
verantwoordelijkheid bij de leerkracht? - hoe kan je een bijdrage leveren aan de deskundigheidsbevordering van collega’s?
- welke aspecten vragen jouw aandacht tijdens het voorbereiden en voorzitten van
leerlingbesprekingen/collegiale consultaties/intervisiebijeenkomsten? - hoe vergroot je je persoonlijke effectiviteit?
- hoe begeleiding je collega’s? Waar denk je aan bij een begeleidingstraject?
Coaching in het onderwijs biedt ondersteuning om je werk zo goed mogelijk uit te voeren.
Coaching kan meer zelfvertrouwen en beter inzicht in persoonlijk functioneren opleveren. Daarnaast kan het zorgen voor een scherpe blik en oordeel, grip op veranderende situaties, meer inzicht in aangeleerde gewoontes, onderliggende motieven en drijfveren en ontwikkeling van eigen persoonlijke leiderschapsstijl.